torsdag den 7. januar 2016

HNR - Leverance Opgave Del 1

·         Vælg to didaktiske modeller

o   Redegør for modellernes udgangspunkt og centrale kategorier


Den didaktiske relationsmodel:

Den didaktiske relationsmodel tager udgangspunkt i det enkelte individ, og starter hos borgerens forudsætninger. Også pædagogens eller lærerens forudsætninger tages med i overvejelserne. Modellen er en stjerne, hvor kategorierne (læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, vurdering, læreprocessen) må ses som en helhed og i sammenhæng med hinanden. Man må hele vejen rundt i modellen, og altså hele vejen ”rundt om” borgeren.  Lærer eller pædagog har en vejledende rolle, der er tale om et samarbejde, og modellens hensigt er ikke kontrol, men derimod et redskab til forståelse af individet i en given situation. Som led i forståelsen, er evaluering og vurdering et vigtigt redskab, og man kan derfor sige, at modellen er meget reflekterende.

Den handlingsorienterede undervisningsmodel:
Den handlingsorienterede model handler overordnet om læring med hænder, fødder, hjertet og sanserne. Det handler om at skabe et produkt ud fra en læring frem for at sidde at læse i en bog. Barnet skal være medbestemmende og have stor aktiv del i undervisningen, hvor pædagogen er den vejledende. Det er vigtigt, at barnet har interesse for opgaven. Hvis det interesserer barnet, vil barnet være mere pligtopfyldende og overholde de fastsatte spilleregler. Barnet vil også nemmere kunne tænke ud af boksen, når emnet har deres interesse. Det handler om at skabe noget kreativt og skabe nogle alternativer i læreprocessen frem for den normale tavleundervisning. Ex. kunne børnene spille dødbold, og når de kom ud af spillet, skulle de ud til læreren og stave et ord. Det er noget som fanger og fastholder børnenes interesse, og de synes, det er sjovt.
Det er en model, som er meget alsidig, men samtidig kan den ikke bruges til al slags undervisning. Den er meget egnet til gruppearbejde.

Når man skal forberede et projekt for ex. en skoleklasse og man tager højde for den handlingsorienteret undervisningen, er der her et skema, man kan følge med forskellige faser:                                                                               
1.    Tematik: Læreren beslutter emnet.
2.    Forberedelsesfasen: Læreren forbereder sig grundigt og sætter sig ind i emnet.
3.    Indledningsfasen: Fortæller eleverne om emnet.
4.    Handlingsprodukt: Aftaler med eleverne om, hvilket produkt de skal skabe.
5.    Arbejdsfase: Laver aftale med eleverne om hvad man forventer af dem. Lave tidsplan og diskutere forskellige løsninger og vælger den bedste sammen. Så er de klar til at gå i gang. Man evaluerer under processen, hvor eleverne får vejledning af læreren undervejs. Eleverne skal arbejde selvstændigt og selv undersøge, men samtidig med vejledning fra læreren.
6.    Evalueringsfase: Se om eleverne havde fået noget ud af læreprocessen og om man skal fremlægge det for andre.

o   Redegør for hvordan de to modeller adskiller sig fra hinanden

Den didaktiske relationsmodel og den handlingsorienterede undervisningsmodel adskiller sig først og fremmest ved, at den didaktiske relationsmodel ser på det enkelte individ, hvor den handlingsorienterede undervisningsmodel ser på en aktivitet, der skal ske i fællesskabet. Hvor den didaktiske relationsmodel ser på hvordan og på hvilken måde, det enkelte individ kan nå i mål med en given opgave eller udfordring, ser den handlingsorienterede undervisningsmodel på hvordan fælleskabet kan nå i mål, dog stadig med et skarpt øje for, hvordan hvert enkelt barn deltager aktivt, er en del af fællesskabet og når i mål med aktiviteten.   Herudover henvender den handlingsorienterede undervisningsmodel sig mest til undervisning eller hovedsagligt projektarbejde med temaer, hvor den didaktiske relationsmodel kan anvendes helt ned til de mest simple ting, som eksempelvis at lære selv at tage flyverdragt og støvler på.     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar