·
Anvend
en didaktisk model til at designe et pædagogisk forløb / en pædagogisk
aktivitet, hvor I inddrager fortællinger på en eller anden vis
o
I
skal tage afsæt i den målgruppe, I
skal på feltarbejde hos
Vi har valgt at tage afsæt i en
gruppe beboere på plejehjemmet Kløverbakken i Klejtrup. Vi ønsker at igangsætte
en fortællerlyst hos beboerne, og igangsætte at de fortæller os dele af deres
livshistorie. Vi vil forsøge at vække minder og erindringer hos dem, og for at
sætte rammerne og skabe en stemning for aktiviteten vil vi gøre brug af en
minde-kasse med forskellige genstande i. Aktiviteten vil foregå under temaet:
”Barndommens vinter”, og mindekassen vil derfor indeholde strikkede vanter og
hue, et billede af en kælk, et forklæde, som genstand for fortælling af særlige
retter der blev spist om vinteren og lign. Foruden mindekassen vil vi synge ”I
sne står urt og busk i skjul” og fortælle en historie der passer til emnet om ”Barndommens
vinter”. Som en del af vores pædagogiske aktivitet, vil vi undervejs optage og
filme deres fortællinger og tage billeder af beboerne, som skal forekomme som
et led i både evaluering og dokumentation af aktiviteten.
Vi har valgt at bruge
SMTTE-modellen til at tilrettelægge forløbet, da modellen er dynamisk og
”tvinger os til” at have øje for alle punkterne. Derudover er modellen
forholdsvis enkel, og vi mener derfor, at den passer godt til vores begrænsede
tid ude hos beboerne. Vi skal ikke ud og ”lære beboerne noget”, vi skal oplive
og ikke oplyse, mener vi at denne mere enkle didaktiske model er god til netop
vores aktivitet og målgruppe.
Målgruppe:
Beboere
på plejehjem
SMTTE
Modellen
·
Tema:
Barndommens vinter
·
Mål:
At genskabe minder, historier, erindringer og at opnå en fortællelyst. Det er
vigtigt at give de ældre en fornemmelse af, at deres lange liv ikke bare går i
”glemmebogen”, at skabe en glæde hos de ældre, fordi vi finder deres liv og
historier herom interessant. Målet er altså at skabe ”liv” og glæde og
anerkende deres livshistorier.
·
Sammenhæng:
En ældre målgruppe, som har en masse minder og erindringer fra deres liv
·
Tiltag:
Kuffert/ mindekasse med genstande og billeder som genskaber erindringer. Kælk,
(eller sparkstøtte), hue, vanter, forklæde. Ydermere vil vi synge en gammel
”vinter sang” (I sne står urt og busk i skjul), samt fortælle en vinter
historie /fortælling.
·
Tegn:
Reaktion fra de ældre. Hvordan tager de imod vores initiativ? Vækker det
begejstring? Glæde og fortællelyst?
·
Evaluering:
For at evaluere aktiviteten vil vi først og fremmest spørge beboerne og
personalet, når vi er færdige med aktiviteten, hvad de syntes om det vi havde
planlagt og ”underholdt” med. Herudover vil vi kontakte plejehjemmets ledelse
efterfølgende, og spørge ind til, om det har været nogle reaktioner på vores
besøg.
o
Den
faglige argumentation
o
Litteratur:
§ Livshistorier
i pædagogisk arbejde – Clausen og Lauritzen
§ Kultur og pædagogik – Benedicta
Pésceli
§ Metode i livshistoriearbejde -
Clausen og Lauritzen
§ Orkanens Øje – Vigga Bro
§ Tegn
er noget vi bestemmer - Frode Boye Andersen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar