torsdag den 7. januar 2016

HNR - Levereance Opgave Del 2

·         Anvend en didaktisk model til at designe et pædagogisk forløb / en pædagogisk aktivitet, hvor I inddrager fortællinger på en eller anden vis
o   I skal tage afsæt i den målgruppe, I skal på feltarbejde hos
Vi har valgt at tage afsæt i en gruppe beboere på plejehjemmet Kløverbakken i Klejtrup. Vi ønsker at igangsætte en fortællerlyst hos beboerne, og igangsætte at de fortæller os dele af deres livshistorie. Vi vil forsøge at vække minder og erindringer hos dem, og for at sætte rammerne og skabe en stemning for aktiviteten vil vi gøre brug af en minde-kasse med forskellige genstande i. Aktiviteten vil foregå under temaet: ”Barndommens vinter”, og mindekassen vil derfor indeholde strikkede vanter og hue, et billede af en kælk, et forklæde, som genstand for fortælling af særlige retter der blev spist om vinteren og lign. Foruden mindekassen vil vi synge ”I sne står urt og busk i skjul” og fortælle en historie der passer til emnet om ”Barndommens vinter”. Som en del af vores pædagogiske aktivitet, vil vi undervejs optage og filme deres fortællinger og tage billeder af beboerne, som skal forekomme som et led i både evaluering og dokumentation af aktiviteten. 

Vi har valgt at bruge SMTTE-modellen til at tilrettelægge forløbet, da modellen er dynamisk og ”tvinger os til” at have øje for alle punkterne. Derudover er modellen forholdsvis enkel, og vi mener derfor, at den passer godt til vores begrænsede tid ude hos beboerne. Vi skal ikke ud og ”lære beboerne noget”, vi skal oplive og ikke oplyse, mener vi at denne mere enkle didaktiske model er god til netop vores aktivitet og målgruppe.  

Målgruppe: Beboere på plejehjem

SMTTE Modellen
·         Tema: Barndommens vinter
·         Mål: At genskabe minder, historier, erindringer og at opnå en fortællelyst. Det er vigtigt at give de ældre en fornemmelse af, at deres lange liv ikke bare går i ”glemmebogen”, at skabe en glæde hos de ældre, fordi vi finder deres liv og historier herom interessant. Målet er altså at skabe ”liv” og glæde og anerkende deres livshistorier. 
·         Sammenhæng: En ældre målgruppe, som har en masse minder og erindringer fra deres liv
·         Tiltag: Kuffert/ mindekasse med genstande og billeder som genskaber erindringer. Kælk, (eller sparkstøtte), hue, vanter, forklæde. Ydermere vil vi synge en gammel ”vinter sang” (I sne står urt og busk i skjul), samt fortælle en vinter historie /fortælling.
·         Tegn: Reaktion fra de ældre. Hvordan tager de imod vores initiativ? Vækker det begejstring? Glæde og fortællelyst?
·         Evaluering: For at evaluere aktiviteten vil vi først og fremmest spørge beboerne og personalet, når vi er færdige med aktiviteten, hvad de syntes om det vi havde planlagt og ”underholdt” med. Herudover vil vi kontakte plejehjemmets ledelse efterfølgende, og spørge ind til, om det har været nogle reaktioner på vores besøg.


o   Den faglige argumentation
o   Litteratur:
§  Livshistorier i pædagogisk arbejde – Clausen og Lauritzen
§  Kultur og pædagogik – Benedicta Pésceli
§  Metode i livshistoriearbejde - Clausen og Lauritzen
§  Orkanens Øje – Vigga Bro
§  Tegn er noget vi bestemmer - Frode Boye Andersen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar