·
Tag
udgangspunkt i kompetencemålet for 1. praktik
Kompetencemål 1. praktik: Pædagogens praksis. De
studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske
aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder
vurdere egne læreprocesser i praksis
o
Overvej
hvordan den viden og de færdigheder I har tilegnet jer på modul 3 indtil nu,
kan anvendes i forhold til jeres arbejde med dette kompetencemål
Vi er blevet introduceret til flere forskellige
didaktiske modeller, som nu er vores redskab til hovedsagligt at tilrettelægge
pædagogiske aktiviteter. Vi er blevet introduceret til forskellige didaktiske
tilgange og overbevisninger, som nu er vores redskab til at begrunde og
reflektere over vores valg af planlægning og tilrettelægning. Herudover er vi blevet introduceret til
forskellige metoder – ex. livshistoriemetoden, praksisfortællinger og
fortælleteknik – som er et godt redskab til at gennemføre aktiviteter ude i
praksis. Derudover har vi stiftet kendskab med et håndværk – film og imovie –
som endnu et godt redskab og supplement til anvendelse ved didaktiske
overvejelserne.
o
Overvej
hvilken didaktisk model I evt. vil bruge, som en del af arbejdet med
kompetencemålet, og begrund hvorfor I vælger netop denne model. Hvis I ville
vælge forskellige modeller i gruppen, så beskriv og begrund dette.
Da vi ikke kender vores praktiksteder endnu er det
svært at være konkret i planlægningen af et didaktisk forløb.
Vi kunne derfor forestille os at arbejde med SMTTE modellen, da det er en alsidig og enkel model, som kan bruges i flere sammenhænge. Modellen er dynamisk, hvilket vil sige at man hele tiden ”hopper” fra led til led, og derved hele tiden er opmærksom på både ’tegn’, ’mål’, ’sammenhængen’, ’evalueringen’ og ’tiltag’ på samme tid. Den giver pædagogen mulighed for at sætte ting i gang og være med i hele processen, men giver samtidig borgeren plads til at udvikle sig og arbejde selvstændigt.
Vi kunne derfor forestille os at arbejde med SMTTE modellen, da det er en alsidig og enkel model, som kan bruges i flere sammenhænge. Modellen er dynamisk, hvilket vil sige at man hele tiden ”hopper” fra led til led, og derved hele tiden er opmærksom på både ’tegn’, ’mål’, ’sammenhængen’, ’evalueringen’ og ’tiltag’ på samme tid. Den giver pædagogen mulighed for at sætte ting i gang og være med i hele processen, men giver samtidig borgeren plads til at udvikle sig og arbejde selvstændigt.
Et eksempel kunne være at tage udgangspunkt i en
gruppe mennesker med et fysisk handicap. Her kan SMTTE modellen anvendes til at
planlægge en fysisk aktivitet. Aktiviteten kunne være at tage ud på en
rideskole for at lære om heste, lære at ride og ydermere, ride for at udvikle
balance, koordination og motorik.
o
Overvej
hvordan I kunne bruge enten kritisk eller postmoderne didaktik, som en del
af arbejdet med kompetencemålet
I forhold til
kompetencemålet for 1. praktik, har vi overvejet at bruge den postmoderne
didaktik, hvor vi vil begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere vores
pædagogiske aktiviteter ud fra borgernes egne initiativer. Vi mener, at der er
så mange andre steder i vores samfund i dag, hvor der tages udgangspunkt i den
kritiske didaktik, og at det derfor er en vigtig rolle for pædagogen at holde
fast i mulighederne for at arbejde med netop det borgerne er optaget af, samt
at gribe borgernes egne interesser og skabe pædagogiske forløb og aktiviteter
herudfra.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar