torsdag den 7. januar 2016

HNR - Leverance opgave Del 3

·         Tag udgangspunkt i kompetencemålet for 1. praktik
Kompetencemål 1. praktik: Pædagogens praksis. De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis

o   Overvej hvordan den viden og de færdigheder I har tilegnet jer på modul 3 indtil nu, kan anvendes i forhold til jeres arbejde med dette kompetencemål

Vi er blevet introduceret til flere forskellige didaktiske modeller, som nu er vores redskab til hovedsagligt at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter. Vi er blevet introduceret til forskellige didaktiske tilgange og overbevisninger, som nu er vores redskab til at begrunde og reflektere over vores valg af planlægning og tilrettelægning.  Herudover er vi blevet introduceret til forskellige metoder – ex. livshistoriemetoden, praksisfortællinger og fortælleteknik – som er et godt redskab til at gennemføre aktiviteter ude i praksis. Derudover har vi stiftet kendskab med et håndværk – film og imovie – som endnu et godt redskab og supplement til anvendelse ved didaktiske overvejelserne.

o   Overvej hvilken didaktisk model I evt. vil bruge, som en del af arbejdet med kompetencemålet, og begrund hvorfor I vælger netop denne model. Hvis I ville vælge forskellige modeller i gruppen, så beskriv og begrund dette.

Da vi ikke kender vores praktiksteder endnu er det svært at være konkret i planlægningen af et didaktisk forløb.
Vi kunne derfor forestille os at arbejde med SMTTE modellen, da det er en alsidig og enkel model, som kan bruges i flere sammenhænge. Modellen er dynamisk, hvilket vil sige at man hele tiden ”hopper” fra led til led, og derved hele tiden er opmærksom på både ’tegn’, ’mål’, ’sammenhængen’, ’evalueringen’ og ’tiltag’ på samme tid. Den giver pædagogen mulighed for at sætte ting i gang og være med i hele processen, men giver samtidig borgeren plads til at udvikle sig og arbejde selvstændigt.
Et eksempel kunne være at tage udgangspunkt i en gruppe mennesker med et fysisk handicap. Her kan SMTTE modellen anvendes til at planlægge en fysisk aktivitet. Aktiviteten kunne være at tage ud på en rideskole for at lære om heste, lære at ride og ydermere, ride for at udvikle balance, koordination og motorik.

o   Overvej hvordan I kunne bruge enten kritisk eller postmoderne didaktik, som en del af arbejdet med kompetencemålet


I forhold til kompetencemålet for 1. praktik, har vi overvejet at bruge den postmoderne didaktik, hvor vi vil begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere vores pædagogiske aktiviteter ud fra borgernes egne initiativer. Vi mener, at der er så mange andre steder i vores samfund i dag, hvor der tages udgangspunkt i den kritiske didaktik, og at det derfor er en vigtig rolle for pædagogen at holde fast i mulighederne for at arbejde med netop det borgerne er optaget af, samt at gribe borgernes egne interesser og skabe pædagogiske forløb og aktiviteter herudfra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar