Annemarie Vinther D. 10/12-15
Den dag jeg besluttede at
blive pædagog.
Min ide med
mit liv, da jeg forlod folkeskolen, var at sidde på kontor. Derfor tog jeg HHX,
hvorefter jeg skulle have en læreplads på et kontor. Det lykkedes mig aldrig at
få en læreplads, derfor kom jeg i praktik i en vuggestue i en kort periode. Jeg
fik derefter arbejde som rengøringsassistent og arbejdede der nogle år. Jeg
havde ikke forstillet mig, at det var pædagog, jeg skulle være, indtil jeg så
fik fast arbejde i vuggestuen, hvor jeg havde været i praktik.
Jeg havde
arbejdet i nogle år i vuggestuen, som jeg havde været glad for. Vi havde nogle
enkelte børn, som trængte til lidt mere omsorg og opmærksom, end man kunne give
dem i en vuggestue, idet der er mange børn at tage hensyn til. Derfor begyndte
jeg at drømme om at komme til at arbejde på en døgninstitution, hvor jeg ville
kunne gøre en forskel i det enkelte barns liv. Hvor der var tid og plads til at
forbyde sig i det enkelte barn. Jeg ville rigtig gerne arbejde med børn som kom
fra en svær barndom med omsorgssvigt og prøve at hjælpe dem ud på den anden
side af barndommen som hele mennesker.
Da jeg havde
gået og tænkt over det i et par år, kom muligheden. Jeg blev opsagt fra mit
arbejde i vuggestue på grund af faldende børnetal. Jeg ville gerne rustes med
noget pædagogisk viden, for at hjælpe disse børn bedst muligt. Derfor tænkte
jeg, at nu havde jeg muligheden for prøve at søge ind på pædagogseminariet. Så
længe man har et arbejde er det nemt at sidde fast der, uden at komme
videre.
Jeg
undersøgte en masse om mulighederne og økonomien i det, da jeg også havde familie
med mand og tre børn at tage hensyn til. Det kunne godt lade sig gøre. Jeg
søgte ind.
Men da
sommeren kom, skete der noget i familien. Min svigerinde gik ret pludselig bort
og hun efterlod sig to børn på henholdsvis 13 og 15 år, som ikke havde ret meget
kontakt til deres far. Min mand og jeg besluttede os, for at vi ville tage dem
til os. Vi fik igennem kommunen arrangeret at de kom i netværkspleje hos os.
Men da vi ret pludselig blev en familie på 7, havde 2 børn som skulle lære at
leve med en sorg efter deres mor, havde tre små børn, som der også skulle være
plads til, for at de ikke blev mærket af ændringerne og samtidig også måtte
bygge til vores hus, for at de kunne få deres eget værelse, synes jeg ikke, at
jeg også kunne putte en pædagog-uddannelse ind i skemaet. Jeg fik lov til at
beholde mit arbejde, dog på nedsat tid af hensyn til familien, og så blev
drømmen skubbet i baggrunden. Jeg tænkte, at det kunne jeg altid gøre, men de
to børn havde brug for mig nu og her.
Hverdagen
blev travl og der var nok og se til, men efter de havde boet hos os i 1 ½ år
begyndte jeg at tænke på uddannelse igen. Vi havde været på nogle kurser
igennem kommunen, da børnene var anbragt hos os i netværkspleje og der fik jeg
virkelig lyst til at komme i gang. De forskellige kurser omhandlede mest om omsorgsvigtet
børn, i og med at de var henvendt til plejefamilier, hvor børnene var fjernet
fra hjemmet på grund af omsorgssvigt. Jeg fik blod på tanden igen for at komme
i gang på uddannelsen. Vi snakkede meget om det hjemme, hvorvidt det kunne lade
sig gøre og min mand var meget støttende i, at jeg skulle i gang. Så skete det
igen, at der var faldende børnetal i vuggestuen, hvor jeg arbejdede, og jeg
blev opsagt igen. Så var beslutningen nem. Nu skulle jeg i gang. Jeg søgte ind
og blev heldigvis optaget igen.
Jeg er
rigtig glad for at være kommet i gang og jeg håber, at det vil føre mig hen til
det jeg gerne vil. Nemlig at gøre en forskel for dem, som har det svært.
Det er en rørende livsfortælling, du giver os. "Hjemmet"/dit udgangspunkt var en forforståelse af, at du skulle sidde på et kontor. Men så kom vuggestuen, børn og de børn, som har behov for særlig støtte ind i dit liv. Der begyndte den rejse, som - for mig at se - er kernen i dit liv: Arbejdet med omsorgssvigtede børn. Den foreløbige "slutning" (din status med udgangspunkt i nuet) på din livshistorie er muligheden for at blive professionel pædagog. Den har du og dine grebet, og den bliver spændende at følge.
SvarSletDin tekst indeholder et par forstyrrende slåfejl, f.eks. "forstillet" (i stedet for forestillet) og "forbyde sig" (frem for fordybe sig). Husk at læse korrektur på dine afleveringer, og stil gerne spørgsmål til retskrivning og grammatik. Godt.