HISTORIEN :
En lille
pige er ude at gå en tur i skoven med sin mor. De går med hinanden i hånden.
Pigen har sin dukke med. På hovedet har hun en fin kasket i alle regnbuens
farver med en propel på toppen, som vinden får til at snurre lystigt rundt.
Det er
vinter og koldt udenfor. Alle blade er faldet af træerne, de ligger som et
blødt tæppe og dækker skovbunden.
Pigens mor
har taget sin mobiltelefon frem – hun er meget optaget af at kigge på den. Hun
holder stadigvæk pigen i hånden.
Den lille pige
taber pludselig sin dukke – hun kigger op på moren, som ikke har opdaget noget.
Hun er helt optaget af mobilen. Pigen kigger bagud efter dukken, hun forsøger
at trække sin mor med tilbage efter dukken, men moderen bliver irriteret og
trækker pigen med frem.
Pigen
opgiver at fange moderens opmærksomhed. Hun slipper hendes hånd og vender sig
om og løber tilbage efter dukken.
Moren
registrerer knapt at pigen har sluppet hendes hånd og er vendt om. Moren
fortsætter med at gå hen af skovstien. Langt om længe går det op for hende at
pigen ikke længere holder hende i hånden. Hun vender sig om for at kalde pigen
til sig.
Men pigen er
væk og det samme er dukken. Der er ingen på stien, hvor de netop har gået.
Moren kalder
utålmodigt på datteren, som hun regner med er lige i nærheden. Hun får intet
svar.
Pigens mor
bliver urolig og løber tilbage af stien, mens hun kalder på pigen. Hun gribes
af angst og bange fornemmelser.
Tusmørket er
ved at falde på, og det bliver vanskeligere for hende at se omgivelserne
tydeligt. Skoven omkring hende virker dunkel og faretruende. Hun gribes af
panik og løber væk fra stien og ind i underskoven. Ud og ind imellem træer og
buske løber hun, grene svirper hende i ansigtet. Hun er ved at snuble flere
gange over halvskjulte rødder og træstubbe.
Pludselig i
halvmørket får hun øje på pigens lille regnbuekasket – den hænger på en gren.
Propellen snurre stadigvæk, som havde nogen netop givet den et dask. Hun
udstøder et halvkvalt skrig og kigger sig fortvivlet omkring.
Lyden af
grene som knækker, når hendes øre. Lyden kommer inde fra skoven, som
efterhånden ligger temmelig mørk og dunkel hen. Hendes hjerte slår vildt, og
hun gisper efter vejret. Hun snurrer rund, og der, mellem træerne, får hun øje
på en mørk skikkelse, som skjuler sig halvt bag et træ.
Hun blinker
forskrækket med øjnene og skikkelsen er væk – forsvundet ind i mørket.
Moren kalder
nu fortvivlet på sin datter. Længere fremme finder hun datterens jakke og sko
liggende i skovbunden. Hun samler dem op og trykker dem ind til sig. Hun er
rædselsslagen ved tanken om, hvad der kan være hændt
hendes lille pige.
Da hun ser
op, får hun øje på noget som dingler i et reb fra en gren ikke langt fra hende.
Hun løber derhen, standser op og skriger højt !!
Fra en gren
i et stort træ hænger pigens dukke og dingler med et sjippetov om halsen.
Dukkens ene øje stirre ondt på hende, mens det andet er halvt lukket i. Dukken
skiftevis græder og griner. Det lyder uhyggeligt. Rædselsslagen stirrer moren
tilbage på dukken.
Pludselig
lyder det helt tæt ved hendes øre : ”Moar – moar, jeg er jo lige her !”
Hun snurrer
rundt og ser en lille pige træde ud af mørket og komme op i mod hende på
skovstien, mens hun kalder : ” Moar – moar !”
Her er vores historie som vi gik ud
fra, da vi skulle filme. Vi har lavet lidt små ændringer undervejs.
Flot leverance! I har arbejdet godt med både film og refleksioner!
SvarSletBeskrivelse:
I kommer med et godt indledende oprids af historien. Det er spændende at læse efter at have set filmen. Man kan se hvordan I allerede her tænker i billeder. I er bevidste om fortællingens forløb og viser forståelse af berettermodellen, hvormed I også illustrerer hvordan I har tænkt jer at spændingen skal udvikle sig.
Filmen
Generelt: I bruger iPad og iMovie fint. I har en række gode og spændende billeder (særligt dem der er taget sidst på dagen), og I bruger lyset (/mørket) godt på mange af dem. God idé at filme skovbunden. I formår at redigere film og lyd.
I er meget genrebevidste og trækker på en række genremarkører så vi ikke er i tvivl om at det er en gyser vi ser. I er også bevidste om hvordan de forskellige filmiske virkemidler kan bidrage til stemningen. Alligevel lykkes det jer nok ikke helt at få seeren med ind i fortællingen. Hvis vi ser bort fra skuespillet, som jo ikke har været vores fokus, tror jeg at en af årsagerne er mangel på både dramaturgisk og filmisk ’sammenhæng’.
Der er for lidt sammenhæng mellem de forskellige scener. I har jo en meget enkelt historie, men den hænger ikke helt sammen på filmen. Et eksempel herpå et monsteret /den mystiske mand (ca. 3.00) Langt størstedelen af filmen fokuserer I på at det uhyggelige er datterens forsvinden. Lige pludselig ser vi et monster bag træet. Dette monster præsenteres hverken før eller efter dette ene klip (men undtagelse af forfilmen og kopieret start- og slutbillede). Pigen bliver jo væk pga. tabt dukke+uopmærksomhed. Vi har som seere slet ikke tænkt at et monster kunne være en del af årsagen. Og da monsteret hverken bidrager til spændingen i starten eller slutningen, er det svært at se hvad det egentlig laver der i skoven.
I forhold til det filmiske er I jo meget bevidste omkring hvordan de forskellige virkemidler bidrager til stemningen, men det lader til at I har haft fokus på de forskellige virkemidler hver for sig og ikke tænkt på scenerne og filmen som et samlet æstetisk udtryk. Historie, billebeskæring, farver, kameravinkel, klipning, lyd spiller ikke (optimalt) sammen, og på den måde mister de forskellige virkemidler deres effekt. Et eksempel herpå er scenen hvor moderen går tilbage efter datteren:
I bruger næsten kun én kameravinkel, og jeg får ikke fornemmelsen af at I her har gjort jer mange tanker om billedets betydning for fortællingen. I ville have fået meget ud af at have optaget hver scene fra flere forskellige vinkler og også have tænkt lidt mere over billedbeskæring og komposition. Fx i klippet ca. 1.56-2.04: her har I samme klip, der viser at hun går forvirret/fortvivlet rundt og ikke kan finde datteren. I filmer hende på afstand i et total-billede- og tilmed bagfra. Det er lige her hendes nervøsitet tiltager, men det ser vi ikke rigtigt. I kunne med fordel have vist os hende fra flere vinkler og vist os hendes ansigt, så vi kunne se frustrationen. Det gør I selvfølgelig bagefter med nær-billedet, der netop er godt til at fremhæve hendes desperation… MEN det kommer bagefter selve ’søgningen’, der ellers varer hele 30 sekunder. I kunne godt have opbygget en stemning undervejs – ikke kun med musikken, men også med billedet.
Refleksioner
Meget gode refleksioner –I kommer bl.a. selv ind på det med udfordringen i at være bevidst omkring alle de forskellige virkemidler, og det er tydeligt at I har arbejdet seriøst med projektet. Godt at I har lært at trylle med iMovie