torsdag den 17. december 2015

Leveranceopgave 2 ved Kasper.



FILMPRODUKTION I PÆDAGOGISK ARBEJDE / REFLEKSIONER :

At arbejde med film i pædagogiske sammenhænge åbner op for en hel masse muligheder for at fortælle historier samt for at arbejde æstetisk.

Det er et medie som børn og unge er meget fortrolig med. De er vokset op med filmmediet som en naturlig del af hverdagen via tv og film og ikke mindst de sociale medier, som internettet giver adgang til. 
De har en stor visuel forståelse og tilgang til verden. De er vant til at se verden gennem mobiltelefonen- eller iPAD´ens kameraøje, og ikke mindst er de vant til at være mere eller mindre frivillige aktører i diverse filmklip og fotos, som velmenende forældre og bedsteforældre har kastet dem ud i.
Så filmmediet er et naturligt element for denne målgruppe, og vil være noget de let vil kunne gøre brug af ikke mindst i kraft af deres viden om alle dets tekniske finesser.

I en pædagogisk hverdag vil det være oplagt at gøre brug af filmproduktion til at dokumentere hverdagens hændelser / temaer lige fra vuggestue til plejehjem.

 I daginstitutionen kan filmklip fra fx en gåtur ud i efterårsskoven for at samle blade bruges til efterfølgende at snakke med børnegruppen om dagens oplevelser, evt. om hændelser derfra af speciel betydning, til at skærpe hukommelsen og senere til at inspirer dem til at bearbejde oplevelserne æstetisk via tegning og maling, modellering.
 Filmklippene kan også bruges til at børnene digter videre på turen og evt. omsætter det til et lille eventyr /skuespil, som igen kan filmes af børnene selv via iPad og vises til forældrekomsammen.

I SFO’er, fritidshjem og på skoler er filmmediet oplagt og meget velegnet til at tage temaer som bl.a. følelser, mobning og identitet op. Lad børnene og de unge selv få ordet (kameraet) og magten til at beskrive deres virkelighed.

 I undervisningssammenhænge vil en filmproduktion give mulighed for at tilgodese både skriftlige færdigheder som læsefærdigheder samt ikke mindst mulighed for at differencere undervisningen samt inddrage kreative og æstetiske læreprocesser.
 I tilgift til dette har eleverne mulighed for at blive opmærksomme og bevidste om filmmediets stærke virkemidler og forføriske kraft.

Udsatte børn og unge, evt. anbragt udenfor hjemmet, med et komplekst og rodet/ traumatisk livsforløb vil også kunne bruge filmmediet i samarbejde med omsorgspersoner og pårørende til at få stykket deres livshistorie sammen både som et stykke dokumentar men evt. også som fiktion/drama, de selv skriver drejebogen til og efterfølgende selv spiller rollerne og indspiller som film. Et forsøg på at fortælle deres historie med et terapeutisk islæt.

På plejehjem og ældrecentre vil det være oplagt at bruge filmmediet til at genkalde hukommelsen, få minder gravet frem af glemslen både ved at se gamle spillefilm og ved at drage på tur ned af ”memory-lane”, besøge gamle, kendte steder og personer med et kamera i hånden. På den måde kan et tema om livshistorie skydes i gang.

Mulighederne er mange og uendelige – fantasien sætter ingen grænser! Filmmediet er under alle omstændigheder et stærkt redskab til at fortælle historier med !





Ingen kommentarer:

Send en kommentar