FILMPRODUKTION
I PÆDAGOGISK ARBEJDE / REFLEKSIONER :
At arbejde
med film i pædagogiske sammenhænge åbner op for en hel masse muligheder for at
fortælle historier samt for at arbejde æstetisk.
Det er et
medie som børn og unge er meget fortrolig med. De er vokset op med filmmediet
som en naturlig del af hverdagen via tv og film og ikke mindst de sociale
medier, som internettet giver adgang til.
De har en stor visuel forståelse og tilgang til verden. De er vant til at se verden gennem mobiltelefonen- eller iPAD´ens kameraøje, og ikke mindst er de vant til at være mere eller mindre frivillige aktører i diverse filmklip og fotos, som velmenende forældre og bedsteforældre har kastet dem ud i.
Så filmmediet er et naturligt element for denne målgruppe, og vil være noget de let vil kunne gøre brug af ikke mindst i kraft af deres viden om alle dets tekniske finesser.
De har en stor visuel forståelse og tilgang til verden. De er vant til at se verden gennem mobiltelefonen- eller iPAD´ens kameraøje, og ikke mindst er de vant til at være mere eller mindre frivillige aktører i diverse filmklip og fotos, som velmenende forældre og bedsteforældre har kastet dem ud i.
Så filmmediet er et naturligt element for denne målgruppe, og vil være noget de let vil kunne gøre brug af ikke mindst i kraft af deres viden om alle dets tekniske finesser.
I en
pædagogisk hverdag vil det være oplagt at gøre brug af filmproduktion til at
dokumentere hverdagens hændelser / temaer lige fra vuggestue til plejehjem.
I daginstitutionen kan filmklip fra fx en
gåtur ud i efterårsskoven for at samle blade bruges til efterfølgende at snakke
med børnegruppen om dagens oplevelser, evt. om hændelser derfra af speciel
betydning, til at skærpe hukommelsen og senere til at inspirer dem til at
bearbejde oplevelserne æstetisk via tegning og maling, modellering.
Filmklippene kan også bruges til at børnene digter videre på turen og evt. omsætter det til et lille eventyr /skuespil, som igen kan filmes af børnene selv via iPad og vises til forældrekomsammen.
Filmklippene kan også bruges til at børnene digter videre på turen og evt. omsætter det til et lille eventyr /skuespil, som igen kan filmes af børnene selv via iPad og vises til forældrekomsammen.
I SFO’er,
fritidshjem og på skoler er filmmediet oplagt og meget velegnet til at tage
temaer som bl.a. følelser, mobning og identitet op. Lad børnene og de unge selv
få ordet (kameraet) og magten til at beskrive deres virkelighed.
I undervisningssammenhænge vil en filmproduktion give mulighed for at tilgodese både skriftlige færdigheder som læsefærdigheder samt ikke mindst mulighed for at differencere undervisningen samt inddrage kreative og æstetiske læreprocesser.
I tilgift til dette har eleverne mulighed for at blive opmærksomme og bevidste om filmmediets stærke virkemidler og forføriske kraft.
I undervisningssammenhænge vil en filmproduktion give mulighed for at tilgodese både skriftlige færdigheder som læsefærdigheder samt ikke mindst mulighed for at differencere undervisningen samt inddrage kreative og æstetiske læreprocesser.
I tilgift til dette har eleverne mulighed for at blive opmærksomme og bevidste om filmmediets stærke virkemidler og forføriske kraft.
Udsatte børn
og unge, evt. anbragt udenfor hjemmet, med et komplekst og rodet/ traumatisk
livsforløb vil også kunne bruge filmmediet i samarbejde med omsorgspersoner og
pårørende til at få stykket
deres livshistorie sammen både som et stykke dokumentar men evt. også som
fiktion/drama, de selv skriver drejebogen til og efterfølgende selv spiller
rollerne og indspiller som film. Et forsøg på at fortælle deres historie med et
terapeutisk islæt.
På plejehjem
og ældrecentre vil det være oplagt at bruge filmmediet til at genkalde
hukommelsen, få minder gravet frem af glemslen både ved at se gamle spillefilm
og ved at drage på tur ned af ”memory-lane”, besøge gamle, kendte steder og
personer med et kamera i hånden. På den måde kan et tema om livshistorie skydes
i gang.
Mulighederne
er mange og uendelige – fantasien sætter ingen grænser! Filmmediet er under
alle omstændigheder et stærkt redskab til at fortælle historier med !
Ingen kommentarer:
Send en kommentar