torsdag den 10. december 2015

Del 3 af leverance opgave uge 50


Gruppen vælger en målgruppe, som den vil designe et pædagogisk forløb med under titlen ”livshistorie”.


Vi har valgt at arbejde med målgruppen; anbragte unge. Her er det meget relevat at arbejde med livshistorier. Historierne er med til at forklare ”hvem er jeg”, og livshistorierne er et led i, at skabe de unges identitet. Målet med det pædagogiske forløb er derfor, at gøre den unge mere bevidst og sikker på sig selv, sin identitet og sine rødder. Det vil være på de unges primisser og deres interesse og lyst til at deltage, som kommer til at bære projektet.

Læringsforudsætningerne i forløbet indebærer, at der tages udgangspunkt i den enekelte unge og udgangspunkt i lige netop hvad han/ hun kan huske og har styr på fra sin opværkt og sit liv. Her vil vi starte med en simple livslinje, for at skabe overbilk over hvad den unge selv husker og har styr på. Via samtalte og afhængigt af hvad livslinjen viser, kan der bygges mere på projektet. Forældre og andre påvårende kan inddrages. Informationer fra tidligere omsorgspersoner kan indhentes, hele tiden i samarbejde med den unge og med den ungens fokus. Læringsforudsætningerne vil derfor være meget individuelle.

Rammefaktorerne afhænger igen af den enkelte unge, hvad han/ hun tager initiativ til og selv opsørger. Processen skal se i samarbejde med en person, som den unge har tillid til, og der skal være garanti for at der er ressourser til at genneføre projektet. Projektet skal foregå i trygge og rolige rammer, hvor man kan trække sig tilbage, koncentrere sig og finde ro til at fordybe sig, og de unges grænser skal hele tiden respekteres

Indholdet i processen er identit og læresprocessen afhænger af, at pædagogen har godt kenskeb til livshistorier som metode og pædagogisk redskab. Pædagogen skal være støttende og gribe de ideer der kommer fra den unge. De unge skal lære temaet via forskellige muligheder, alt efter hvad der fanger deres interesse. Det kunne være via livslinjer, fotografier som kan placeres på livstræ, billeder de selv maler og andet. Det handler ikke om, at det er noget de unge nødvendigvis skal fremlægge. Det er et projekt der udvikler sig på de unges premisser, og der er fokus på hvad de ønsker der skal ske.

I forhold til vurdering er det svært at svare på, om projektet ville blive succes eller fiasko. Vi ville have øje for tegn fra de unger undervejs og afslutningsvis evaluere på forløbet, med fokus på om de unges udbytte levede op til vores forventninger til projektet.    

1 kommentar:

  1. Jeres forslag til et pædagogisk forløb om livshistorier tager udgangspunkt i de seks kategorier fra Hiim & Hippes didaktiske helhedsmodel. Det viser, at I nu har prøvet at tænke inden for rammen af en bestemt didaktisk model. Da I endnu ikke kender livshistoriemetoden særlig godt, og ikke har haft mulighed for at arbejde med udgangspunkt i en virkelig relation i pædagogisk arbejde, bliver jeres overvejelser - forståeligt nok - nogle generelle pointer om metoden. Desværre er teksten præget af en hel del slåfejl, der sikkert skyldes, at I har skyndt jer lidt for meget. Husk at læse korrektur på jeres afleveringer fremover. Medbring jeres spørgsmål til retskrivning og grammatik til undervisning og vejledning. Ellers godt.

    SvarSlet